Slik gjør du elsykkelen klar for vinterbruk – spesielt på saltede veier
Når kulda kommer og veiene dekkes av salt og magnesiumklorid, er det mange som parkerer elsykkelen for sesongen. Men du kan faktisk sykle trygt og komfortabelt gjennom hele vinteren – så lenge du tar noen enkle grep for å beskytte sykkelen din mot korrosjon og kulde.
Her får du en liten guide til hvordan du gjør elsykkelen klar for vinterbruk – slik at den holder seg pen, pålitelig og effektiv i mange år framover.
1. Grundig vask før vinteren
Før du starter vintersesongen, gi sykkelen en grundig vask for å fjerne alt støv, olje og skitt.
-
Bruk mild såpe og lunkent vann (ikke høytrykksspyler – det kan presse vann inn i motor og lagre).
-
Tørk godt, spesielt rundt motor, kranklager og koblingspunkter.
-
Påfør deretter et beskyttende lag med sykkelspray eller silikonbasert polish på metallflater – dette fungerer som en barriere mot salt og fukt.
💡 Tips: Bruk en mikrofiberklut og gå nøye over batterikontakter og bolter. Disse er ekstra utsatt for korrosjon.
2. Rustbeskyttelse og vedlikehold av drivlinje
Magnesiumklorid og veisalt er svært aggressive mot metall.
Selv aluminium og eloksal kan få matte skjolder hvis de ikke beskyttes. Rustfritt stål er heller ikke hundre prosent motstandsdyktig mot korrosjoner på vinterveiene.
-
Smør kjede eller beltedrev med et vintertilpasset smøremiddel. For beltedrev (som på mange av elsyklene til Elife og Mechanic arts) holder det med et tynt lag silikon- eller PTFE-spray.
-
Smør bolter og bevegelige deler med lett olje (f.eks. Brunox Turbo Spray eller lignende).
-
Vurder antirustspray i rammehulrom eller på bolter for ekstra beskyttelse.
- For ekstra god beskyttelse av lager og bolter, bruk shippinggradert grease tilpasset marin bruk.
💡 Bonus: Har du sykkel med dempere, bruk demperolje eller silikon på pakningene for å hindre uttørking og ising.
3. Batteriet i kulda – ta det inn!
Litiumbatterier trives dårlig i minusgrader. Kulde reduserer kapasiteten og ekstra lave temperaturer kan skade cellene over tid.
-
Oppbevar batteriet innendørs når sykkelen ikke er i bruk (romtemperatur er best).
-
Ikke lad batteriet når det er iskaldt. La det først få tid til å varme seg opp til minst 10 °C før lading. Batteriet vil ikke ta til seg lading ved for lav temperatur.
-
For daglig bruk: Ta batteriet av etter hver tur, og monter det på igjen rett før du skal sykle.
💡 Tips: Mange elsyklister bruker termotrekk rundt batteriet om vinteren for å bevare driftstemperaturen lenger.
4. Dekk og grep på vinterføre
Vinterføre krever mer grep, særlig på is og snø.
-
Invester i piggdekk med høyt antall pigger og gjerne en pigg på hver knast. Det er viktig med pigger på de ytterste knastesporene, man mister lett grepet i en sving dersom man ikke har grep i
-
Juster lufttrykket litt lavere for bedre kontakt med underlaget.
-
Husk at bakhjulet på elsykkel får mest moment fra motoren – sørg for godt grep der.
💡 Tips: Bruk gjerne en bredere dekkdimensjon og grove knaster (dersom rammen tillater det) – det gir bedre flyt på snø.
5. Skyll av salt jevnlig
Så ofte som mulig:
-
Skyll sykkelen lett med lunkent vann (ingen såpe nødvendig hver gang).
-
Tørk av og smør kjedet eller beltet på nytt. (Beltet har langt lavere behov for smøring enn et kjede, men beltedrevene kan være utsatt)
-
Tørk over batterikontaktene med tørr klut og påfør batteripolfett.
Dette enkle ritualet forlenger levetiden på både motor, ramme og komponenter. Dette er spesielt viktig når du sykler på våte og salte veier. Er det tørt vinterføre spres mindre salt på sykkelen.
6. Oppbevaring mellom turene
-
Oppbevar sykkelen innendørs eller under tak om mulig.
-
Har du bare utendørs plass, bruk et pustende sykkeltrekk – ikke plast (plast fanger fukt).
-
Hold dekkene lett oppumpet for å hindre flate punkter.
💡 Ekstra tips: Sett gjerne sykkelen litt opp fra bakken eller bruk stativ – da slipper du at hjulene fryser fast.
7. Kontroller elektriske tilkoblinger
Fukt og salt kan skape problemer i kontakter og sensorer.
-
Sjekk kontaktene mellom batteri, motor og display for irr og smuss.
-
Bruk kontaktfett (dielectric grease, batteripolfett) på kontakter og elektronikkbeskyttende spray (f.eks. WD-40 Contact Cleaner) på pluggene.
-
Pass på at kabler og plugger sitter tett og er uten sprekker.